Feel free to contact me:
|HP:+60137101788 whatssap/sms/call
|email: lcshard@yahoo.com|
|FB: Lemari Cantique| Instagram: lemaricantique|


Monday, January 21, 2013

kerusi kedai gunting lama

... Sejak saya bergelumang dgn dunia koleksi barangan lama ni, bila berkesempatan keluar berjalan2 tak kira di cerok mana pun mata ni asyik la melilau mencari benda2 yang rasanya boleh memberi nilai pada mata sendiri atau untuk dikongsikan bersama kawan yang sama hobi.  Kalau ke rumah saudara mara pastinya sudut yang paling digemari adalah dapur dan kabinet hiasan. Kalau di kedai2, kerusi meja jadi bahan santapan mata..sanggup intan bawah pinggan mangkuk tu nak tau koleksi zaman bila yang di gunakan. Semenjak dua menjak ni juga kaki ni juga rajin ke tempat2 yang tua dan kalau boleh lagi lama lagi suka..sebab nak intai apa ada dalam tu.

Dalam catatan hari ni, sy nak kongsikan model kerusi kedai gunting yang saya jumpa di satu kedai gunting lama di Simpang Rengam, owner kedai ni namanya Pakcik Darus (emm kalau tak silap saya) dan usianya mungkin dah sama tua dgn usia kerusi ni tapi masih lagi ceria mengguting rambut di kedai tuanya. Kalau nak tau, kos potong rambut kat sini untuk budak2 cuma RM3..kelakar kan, tak ada mesin2 yang canggih2..cuma guna sikat kecil lama, botol spray air, bedak pupur dan sisir tajam. Sudahla murah, selesai potong rambut pakcik ni pulangkan RM1 pada Adam, untuk beli gula2 katanya. Terharu betul..

ni la dia pemilik kedai ni, Pakcik darus. Haa kisahnya waktu ni, setelah puas dipujuk akhirnya Adam sanggup jadi model hari ni... "nanti Tok potongkan ala askar" ..:). Jangan expect hasil yang sama macam di salon rambut ya, tapi saya sangat kagum sebab kemas hanya dgn menggunakan peralatan basic saja :)
kusyen merah dan penyandar badan tu masih elok lagi  ..tapi warnanya dah  haus. Kaki kerusi dan banyak karat2, tapi yg rustic tu nampak lebih menarik kan :)

saya sangat suka bahagian pemijak kerusi ni...cantik, walaupun dah lama tapi masih tidak berkarat lagi.

Okay, nanti lain kali saya kongsikan tempat2 yang saya jejaki..mungkin tak lah begitu menarik tapi masih ada sesuatu yang boleh dijadikan santapan minta dan jiwa :)
















No comments:

Post a Comment

Thanks for visiting LC, Please leave your comments/feedback here :)

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...