Feel free to contact me:
|HP:+60137101788 whatssap/sms/call
|email: lcshard@yahoo.com|
|FB: Lemari Cantique| Instagram: lemaricantique|


Monday, October 31, 2011

...@ Melaka & Jonker Street

..setelah bertahun-tahun tak menjejak kaki di bumi Hang Tuah, minggu lepas saya berkesempatan ke sana atas jemputan teman untuk menyertai IWBC yg diadakan di MITC Melaka. Banyak sungguh perubahan yang berlaku. Lebih 10 tahun lepas saya belajar di negeri ini, tapi kalau nak dibandingkan dalam tempoh tersebut Melaka memang dah melalui satu fasa perubahan yg sangat pesat. Saya berkesempatan mendengar ucapan CM Melaka mengenai pembangunan yang sedang berjalan dan perancangan masa depan negeri kecil ni. Dari sebuah negeri berasaskan economy pembuatan dan pelancongan kini dah beralih kepada pelancongan berasaskan k-economy, technology dan juga kesihatan. Jgn tak sangka menjelang hujung tahun ni airport Melaka akan memulakan penerbangan serantau..Bertuah sungguh rakyat Melaka kan..:) ..Syabas..!

Sebenarnya bukan nak bercerita pasal negeri Melaka macam politician bercerita..cuma nak share sedikit kesempatan saya berjalan-jalan di sekitar bandaraya bersejarah ni. Tak sangka, zaman dulu-dulu di sinilah letaknya sebuah pelabuhan tersohor. Tentunya bagi peminat antik tak sah kalau tak singgah ke Jonker Street kan. ..di Jonker Street..merayau2 sambil mencari khazanah antik untuk menambah koleksi sedia ada...:). Di situlah terletaknya Taman Warisan yang telah diiktiraf dalam peta dunia sebagai antara tapak warisan sejarah..emm cukup membanggakan kan...:)Ini serba sedikit suasana yang sempat saya rakamkan.


welcome to jonker street..:), wo meo bacaa...:)

pintu masuk ke taman warisan dunia jonker walk...





suasana di sepanjang jalan jonker ni...

Gold Moon...antara kedai yg ramai pengunjung hari tu...banyak old coins & antiques, nampak tak peti suara lama tu..
dalam kedai Lagenda Antik ni ada banyak PML..




Lanca..pengangkutan zaman dolu2, penumpang naik kat cariier tu and ada tukang tarik yg bawa lanca ni sambil berjalan..kadang2 berlari2 juga sebb nak cepat sampai..:D

kedai Uncle baik ni banyak set2 peranakan..mmg syok tengok semua koleksi di sini, emmm kalau teringin nak beli kena bawa pocket tebal2 sikit..

bangunan merah di Melaka mmg suatu yang biasa..most of the buildings mmg kaler merah especially di area bandar hilir...

World of Antiques



agaknya Laksamana Cheng Ho kalau boring2 duk dalam sana keluar pekena teh kat sini kot..huhu
 
curi-curi snap gambo kat salah sebuah kedai..nampak pedang pendek tu? huhu

antara set2 peranakan

kipas antique ..anyone?



2 set tiffin biru ni sajalah yang sempat ku sambar..Cantik designnya, dah lama mencari..walaupun dapat pada harga yg agak mahal (mungkin tokay tu ingat saya ni tourist..huhu so kena bantai harga mahal..) tapi puas hati juga sebab ada set ni...Bagi yg berkenan ada saya buka 2 set untuk sale juga..



Set peranakan bertingkat2 ni..emm apa namanya ya? ..mmg antara yg saya berkenan sangat-sangat...emmm tengok designnya yg macam tu mmg jadi tak boleh tido malam...Takpa, saya pasti kembali untuk mendapatkan yg ini...atau kalau ada kawan2 yg nak jual pada kadar harga berbaloi boleh contact saya...:)

Adioss...ini saja sembang santai saya hari ni..


2 comments:

  1. salam kak wan...

    bestnya kat jonker street tu...bila sya nak sampai nih...rege mahal2 erk...

    ReplyDelete
  2. salam sya, thanks sudi singgah..best jalan2 tempat2 gitu. Barang banyak utk peminat2 antique..harga rate tourist spot..:)

    ReplyDelete

Thanks for visiting LC, Please leave your comments/feedback here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...